Veckans bildgåta (018)
Lars Johansson
2007-03-13 20:47:00 UTC
Halloj!

Det synes som att Henry är bra på norrländska
städer. Vi beger oss därför söderut och ut i
vildmarken.

Ledtråd #1:
Det är en sjö som söks. En grymt vacker sjö.

...Men vilken?

Ledtråd #2:
Så här såg det ut idag när jag närmade mig
sjön från _öster_:

(Bilden är original direkt från telefonen,
så antagligen kan en skicklig spanare
identifiera både den och mig... (*) )

(*) Apropå:
<http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1018411,00.html>

Lösta gåtor:

001: Johannebergskyrkan
Vinnare : LMN
002: Eketrä
Vinnare : Kent M.
003: Bråviken
Vinnare : Mikael Wennström
004: Argentiere
Vinnare : Patrik Törnkvist
005: Grönsakstorget
Vinnare : LMN
006: Olöst mysterium
007: Microsoft Campus
Vinnare : "Analyzer"
008: Göteborgs Pantbank
Vinnare : LMN
009: Stampens kyrkogård
Vinnare : ðlivi@
010: Helsingör
Vinnare : ðlivi@
011: Vaxholm
Vinnare : ÐIÇK
012: Falun
Vinnare : Henry
013: Dubliners vid Kungsgatan
Vinnare : Kent M.
014: Femman i Göteborg
Vinnare : ðlivi@
015: Gran Canaria
Vinnare : Gunnar Buhre
016: Olöst kriminalfall
017: Arvika
Vinnare : Henry

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
The Ark
Lars Johansson
2007-03-14 21:50:05 UTC
Ledtråd #3:
Så här såg det ut när jag närmade mig
sjön från _väster_:

Vad kan det vara för ett hus med graffitti på väggen?

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Robbie Williams : Greatest Hits
ðlivi@
2007-03-14 21:57:00 UTC
Post by Lars Johansson
Så här såg det ut när jag närmade mig
<http://213.66.52.98/bilder/004_012/la02.JPG>
Vad kan det vara för ett hus med graffitti på väggen?
[...]

Ser ut som ett vattentorn?
ðlivi@
ðlivi@
2007-03-14 21:58:38 UTC
Post by ðlivi@
Post by Lars Johansson
Så här såg det ut när jag närmade mig
<http://213.66.52.98/bilder/004_012/la02.JPG>
Vad kan det vara för ett hus med graffitti på väggen?
[...]
Ser ut som ett vattentorn?
Näe, vet inte vad jag fick det ifrån. Förmodligen ett jag såg innan
idag, med klotter och allt. Det är en annan byggnad.
ðlivi@
maria
2007-03-18 20:38:16 UTC
Post by Lars Johansson
<http://213.66.52.98/bilder/004_012/la02.JPG>
Vad kan det vara för ett hus med graffitti på väggen?
Hahaha, Lars du är en sån lekledare...

Jag kikade in på din hemsida. Har du inte lagt ut filmlistorna där?
Lars Johansson
2007-03-20 21:11:07 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...
| On Wed, 14 Mar 2007 21:50:05 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| Hahaha, Lars du är en sån lekledare...

Tror du att det kan vara en panncentral?

| Jag kikade in på din hemsida. Har du inte lagt ut filmlistorna där?

De ligger i roten. Men jag har en ny grymt mycket bättre
på datorn.

Apropå film. Har du sett att två av filmerna du har
rekommenderat i swnet säljs den här veckan för
10 SEK/styck? Den som väntar på något gott....

maria
2007-03-20 22:00:54 UTC
Post by Lars Johansson
Tror du att det kan vara en panncentral?
Nu kom jag inte in på den där länken. Nä, ingen panncentral. Jag
gissar på majssilo.
Var? cdon.com?
Lars Johansson
2007-03-20 22:05:38 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...
| On Tue, 20 Mar 2007 21:11:07 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| Var? cdon.com?

GT samt Aftonbladet...

Jag vet inte om man måste köpa blaskorna också...

Lars Johansson
2007-03-20 20:57:54 UTC
Ledtråd #4:
Så här såg det ut när jag närmade mig
sjön från _söder_:

Men vad står det på frälsarkransen, egentligen?

maria
2007-03-20 21:56:27 UTC
Post by Lars Johansson
<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la03.JPG>
Har du en Ericsson K800I?
Lars Johansson
2007-03-20 22:10:21 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...
| On Tue, 20 Mar 2007 20:57:54 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| Har du en Ericsson K800I?

Nope. En E50 (*). Den kändes "bäst i handen" av de jag provade.
Nästan som ett vapen...

Grym kalenderfunktion dessutom...

Men kameran är ganska kass...

Vad har du?

(*) Tror jag... Det står tamigtusan inget på skalet.
Hur kommer det sig? Mode?

maria
2007-03-20 22:16:45 UTC
Post by Lars Johansson

| Har du en Ericsson K800I?
Nope. En E50 (*). Den kändes "bäst i handen" av de jag provade.
Nästan som ett vapen...
Jag tror du saknar en siffra mellan 5 och 0. Är det en vikbar eller
öppen modell?
Post by Lars Johansson
Men kameran är ganska kass...
Då är inte bilden ovan tagen med mobilen?
Post by Lars Johansson
Vad har du?
E610, silver. Men den snyggaste modellen har Motorola..
Lars Johansson
2007-03-20 22:45:14 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...
| On Tue, 20 Mar 2007 22:10:21 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| >|

| Jag tror du saknar en siffra mellan 5 och 0. Är det en vikbar eller
| öppen modell?

Öppen:

<http://images.google.com/images?complete=1&hl=en&q=nokia%20e50&btnG=Google+Search&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi>

Men min är blånerad. Antagligen deluxmodellen...

| Då är inte bilden ovan tagen med mobilen?

Jo, men inomhus
blir det bara "grus"...

| E610, silver. Men den snyggaste modellen har Motorola..

Sluta nu! Den ser ju _så_ februari ut...

maria
2007-03-21 15:49:19 UTC
Post by Lars Johansson
> [...]
Men min är blånerad. Antagligen deluxmodellen...
Aha, jag projicerade Ericsson på dig. Var helt säker på att du hade en
Ericssonnalle.
Post by Lars Johansson
| Då är inte bilden ovan tagen med mobilen?
Jo, men inomhus blir det bara "grus"...
Ok, bilden ovan var schysst så utomhus verkar ju iaf funka bra.
Post by Lars Johansson

| E610, silver. Men den snyggaste modellen har Motorola..
Sluta nu! Den ser ju _så_ februari ut...
Det är alltså en Ericsson jag har - och den svarta Motorola razr är
helt enkelt överlägsen.. Men jag gillar inte knappsatsen så telefonen
måste vara stängd...
Lars Johansson
2007-03-21 21:48:34 UTC
> [...]
| On Tue, 20 Mar 2007 22:45:14 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| Aha, jag projicerade Ericsson på dig. Var helt säker på att du hade en

Använder Nokia till 100%, ity jag alltid känt att
Nokia gör proffsigare telefoner för oss företagare
som reser mycket.

| Det är alltså en Ericsson jag har - och den svarta Motorola razr är
| helt enkelt överlägsen.. Men jag gillar inte knappsatsen så telefonen
| måste vara stängd...

Inte den här då:

<http://images.google.com/images?svnum=100&hl=en&safe=off&q=E610&btnG=Search>

(Bilder på en S**s**g)

maria
2007-03-21 22:01:27 UTC
Post by Lars Johansson
Använder Nokia till 100%, ity jag alltid känt att
Nokia gör proffsigare telefoner för oss företagare
som reser mycket.
Ok. Själv är jag halvt allergisk mot Nokia och deras plingplongstuk -
får erkänna att din modell dock var helt okej...
Post by Lars Johansson
<http://images.google.com/images?svnum=100&hl=en&safe=off&q=E610&btnG=Search>
Haha, jag säger att jag har en Ericsson och du kommer med en länk på
Samsung...
Lars Johansson
2007-03-21 22:22:16 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...
| On Wed, 21 Mar 2007 21:48:34 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

| Haha, jag säger att jag har en Ericsson och du kommer med en länk på
| Samsung...
| http://www.mphone.co.uk/sonyericsson/images/sony_ericsson_k610i_control.jpg

En viss skillnad på k610i och E610...

maria
2007-03-22 09:37:50 UTC
Post by Lars Johansson
En viss skillnad på k610i och E610...
Jaja, visst, bli inte sur nu...

Men jag skrev faktiskt att jag projicerade Ericsson på dig - trodde du
körde med E som i Ericsson i modellnamnet - plus att jag faktiskt
skrev att jag hade en Ericsson...
Henry
2007-03-20 22:36:00 UTC
Post by Lars Johansson
Så här såg det ut när jag närmade mig
<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la03.JPG>
Då var det inte Hultasjön.
Det finns en rund byggnad i skogen på Trandared här i Borås.
Post by Lars Johansson
Men vad står det på frälsarkransen, egentligen?
Nu har du lyckats dölja det.
Det blir väl nästa ledtråd.
--
Henry
Proud Linuxuser
Lars Johansson
2007-03-22 19:45:45 UTC
Ledtråd #5:

Står det en enebärabuske mitt ute i sjön:?:

...eller kan det vara Näcken?:

Här får åtminstone jag lust att slå läger:

Givetvis finns det en öde ö att simma till:

Det är _mycket_ brantare än det ser ut:

...Och varför finns det ingen frälsarkrans här?

ÐIÇK
2007-03-22 20:05:47 UTC
Lars Johansson skrevade:

Stora Delsjön?
ÐIÇK
Patrik Törnkvist
2007-03-23 14:20:22 UTC
Hade det inte stått Bohusleden på en tidigare skylt hade jag gissat på
Raslången (eller kanske Immeln eller Halen), nära mina gamla hemtrakter i
nordöstra Skåne/västraste Blekinge.

/Patrik, som var på bildgåta 004 v 7 ;-)
Post by Lars Johansson
<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la04.JPG>
<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la05.JPG>
http://213.66.52.160/bilder/004_012/la06.JPG
http://213.66.52.160/bilder/004_012/la08.JPG
http://213.66.52.160/bilder/004_012/la09.JPG

Lars Johansson
2007-03-25 15:30:02 UTC
Ledtråd #6:
Så här såg det ut när jag närmade mig
sjön från _norrr_:

...Ko-vägen?

Henry
2007-03-25 16:31:20 UTC
Post by Lars Johansson
Så här såg det ut när jag närmade mig
<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la10.JPG>
Mölndals vattenverk.
Post by Lars Johansson
...Ko-vägen?
Korndalsvägen.

Sjön heter Norra Långevattnet och ligger mycket nära riksväg 40.

Proud Linuxuser
Usenet Rulez
2007-03-25 16:46:09 UTC
Post by Lars Johansson
...Ko-vägen?
Korndalsvägen.
Sjön heter Norra Långevattnet och ligger mycket nära riksväg 40.
Få se, riksväg 40, den börjar i ingenstans, slutar i ingenstans och skanar
korsningar.
Henry
2007-03-25 17:00:11 UTC
Post by Usenet Rulez
Post by Lars Johansson
[...]
När de sista 11 kilometrarna motorväg är klara, så blir R40 sveriges pulsåder.
--
Henry
Proud Linuxuser
Olof Lagerkvist
2007-03-25 19:59:50 UTC
Post by Henry
Post by Usenet Rulez
Post by Henry
[...]
Någonstans runt 65 kilometer är det väl ändå som inte är motorväg för
tillfället. Alltså, mellan där motorvägen slutar just nu* i närheten av
Rångedala och där vägen ansluts till E4 i Jönköping...

*
ftp://83.249.8.154/public/pictures/rv_40_s%F6rbo_-_h%E4ljared_2006-06-25/PICT0835.JPG
--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451
Web: http://here.is/olof
Lars Johansson
2007-03-25 17:09:26 UTC
Grattis!
"Henry" <***@gmail.com> skrev i meddelandet news:4606a3d8$***@news.henrynet.se...

| Mölndals vattenverk.

Inte bara Mölndals...:

| Sjön heter Norra Långevattnet och ligger mycket nära riksväg 40.

Grattis!

Kände du igen dig från bilfärder på motorvägen?

PS
Så här ser det ut på en karta:

<http://hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=false&cx=1275044&cy=6400602&z=1>

Bohusleden, vattentornet, lägerudden, ön...

Och vattenverken! Måste vara Sveriges vattenverkstätaste
trakt...

Henry
2007-03-25 17:41:16 UTC
Grattis!

<http://213.66.52.160/bilder/004_012/la11.JPG>
| Sjön heter Norra Långevattnet och ligger mycket nära riksväg 40.
Grattis!
Kände du igen dig från bilfärder på motorvägen?
Nja, jag spanade på nätet det mesta.
...dals kommun = Mölndals kommun (Bohusleden)
Eftersom det inte var Kongahällavägen (finns en sådan?)
så kollade jag på flygfoton på hitta.se efter en liknande
sjö som på dina bilder.
PS
Proud Linuxuser
Micke
2007-03-25 17:08:24 UTC
Lars Johansson wrote

LJ> Ledtråd #6:
LJ> Så här såg det ut när jag närmade mig
LJ> sjön från _norrr_:

LJ> <http://213.66.52.160/bilder/004_012/la10.JPG>

Jag gissar på Norra Långevattnet.

/Micke W
maria
2007-03-25 17:14:55 UTC
On Thu, 22 Mar 2007 19:45:45 GMT, "Lars Johansson" <***@AltaVista.NET>

<klipp länkar>

Den väsentliga frågan här är ju varför du är ute i skogen och springer
runt. Försöker du avslöja Anneli Halmes konservförråd?
Lars Johansson
2007-03-25 17:22:17 UTC
> [...]

| Den väsentliga frågan här är ju varför du är ute i skogen och springer
| runt. Försöker du avslöja Anneli Halmes konservförråd?

Apropå förråd: Jag har alltid funderat på varför och vem
det är som lägger ut en massa porrtidningar i skogen varje
vår... Men nu fattar jag... Det är utifall att ryssen eller
araberna kommer...