kroppen
f***@hotmail.com
2005-09-28 16:20:30 UTC
Hej!
Jag är inte svensk men studerar svenska i Stockholm, och undrade om
någon kunde hjälpa mig och ge några information om svenskarnas
vardagsliv. Jag ska göra en uppsats om någonting som är specifiskt
till Sveriges kultur. Jag tänkte göra det om förhållandet med
kroppen och nakenhet i Sverige, för att jag har märkt att i Sverige
är man lite friare med kroppen än där jag kommer ifrån: man kan
bada naken eller gå naken till batsu till exempel, men jag är lite
osäcker om det är en skandinavisk grej eller om det är bara
människorna som jag har träffat som gör det. Så jag undrade:
- var får man vara naken i Sverige? (Annat än badrummet; jag menar
naken framför andra människor, men inte flickvän/pojkvän):
- när?
- med vem?
- Är det vanligt?
Jag har också hört att man kan ha en batsu i sitt eget hus och gå
ditt naken med hela familjen och även bjuda vänner ibland, är det
vanligt? Är det ok i Sverige att visa sig naken till sin familj?
Förlåt om min fråga låter lite konstig eller naiv; några av mina
vänner har också märkt det och jag känner en tjej som har gjort det
flera gånger (hon har gått till batsu naken med en vän) och sa att
det känns befriande. Hon säger att hon har ett bättre förhållande
med sin kropp sedan hon har kommit hit.
Om ni inte vill svara på nätet eller om det är lite känsligt kan ni
svara på min email address: fiaanderson @ hotmail .
Tack så mycket!
Jinge Flucht
2005-09-30 20:55:16 UTC
Post by f***@hotmail.com
Jag tänkte göra det om förhållandet med
kroppen och nakenhet i Sverige, för att jag har märkt att i Sverige
är man lite friare med kroppen än där jag kommer ifrån.
Man får under inga omständigheter visa sig naken i Sverige utom vid ett
enda tillfälle. Det tillfället är när man föds. Annars är det tvärt
förbjudet. Däremot går det bra om man åker till Åland utan kläder, men
det är ju inte Sverige..
--
+------------------------+
: Jan-Inge Flücht :
+------------------------+
Demmpa
2005-10-01 08:14:00 UTC
Post by Jinge Flucht
Post by f***@hotmail.com
[...]
Så du menar att alla fribad/nakenbad som finns runt om i
landet är "olagliga", på ett fribad bör/ska man vara naken
när man solar/badar.
http://www.naturistnet.org/
( http://www.naturistnet.org/main.php?page_id=617 )

"
Definition: Nakenbad - fribad - naturistbad

Stränder där man brukar bada utan kläder benämnes Nakenbad.
Fribad eller fristrand är äldre benämning på nakenbad som
avser en strand där man får bada klädfritt men där även
andra får bada. Beteckningen användes inte ofta i Sverige
men väl i Norge. Naturiststrand är i de flesta sammanhang
en oegentlig benämning.Möjligtvis skulle denna benämning
kunna användas på nakenbad där en naturistförening har
ansvaret för drift, underhåll och uppsikt.
Nudiststrand är en helt felaktig benämning som ibland
användes av okunniga journalister.
"
--
/
Demmpa
f***@hotmail.com
2005-10-01 10:24:42 UTC
Post by Demmpa
Post by Jinge Flucht
Post by f***@hotmail.com
[...]
Tack!
Men det var inte det jag menade. Jag vet att det finns några
människor här som går naken till bastu med andra människor (vänner
eller familj) till exempel, eller under sommaren har det hänt att
människor går spontant i vattnet om det finns havet eller en sjö
nära, det har också hänt under nätterna, och jag ville veta hur
vanligt det är. Dessutom ska man byta om framför andra människor på
simhallen (det gör man inte i mitt land, det finns individuella rummer
för att bytta om). Jag ville bara veta när man får vara naken med
andra människor i Sverige, det behövs inte att vara på offentliga
ställe (till exempel har jag aldrig sett mina föräldrars kroppar,
inte ens som barn).
Analyzer
2005-10-01 14:16:02 UTC
Post by f***@hotmail.com
Post by Demmpa
Post by Jinge Flucht
Post by f***@hotmail.com
[...]
[ borttaget en massa skit]
Post by f***@hotmail.com
ställe (till exempel har jag aldrig sett mina föräldrars kroppar,
inte ens som barn).
Då förstår jag ditt sjuka intresse för nakenhet men
inte hur du skall ta dig till den planet du kom ifrån!
Analyzer
f***@hotmail.com
2005-10-02 19:16:42 UTC
Post by Analyzer
Då förstår jag ditt sjuka intresse för nakenhet men
inte hur du skall ta dig till den planet du kom ifrån!
Tack så mycket. Nu ska jag byta ämne och studera svenskarnas rasism,
det verkar rimligare. Och jag har här en bra exempel.
f***@hotmail.com
2005-10-02 19:20:43 UTC
Post by Analyzer
Post by f***@hotmail.com
Post by Demmpa
Post by f***@hotmail.com
[...]
Vet du hur den här typen av kommentar kan såra någon?
Har du åkt till Frankrike någon gång? Du ska veta att du inte är
välkommen i mitt land längre.
Tack för hjälpen. Det är du som är sjuk. Xenofobia är en sjukdom.
Henry
2005-10-03 21:58:08 UTC
Post by f***@hotmail.com
Post by Analyzer
Post by f***@hotmail.com
Post by Demmpa
Post by f***@hotmail.com
[...]
Jag har varit i Frankrike flera gånger och ni era ouppfostrade jävlar
vill inte en prata engelska utan lurar iväg en åt fel håll i era taxibilar.
Ni blir förbannade om man inte kan franska.
Åk hem och stuva grodlår ditt dumma våp!
Är det April Tears som ljög om sitt ursprung?
larmesdavril, Stephane, Trollet?
../Henry
Roland R
2005-10-04 07:42:38 UTC
begin Henryanal.mpg
Post by Henry
Post by f***@hotmail.com
Post by Analyzer
Post by f***@hotmail.com
Post by Demmpa
Post by f***@hotmail.com
[...]
Jag är ganska säker på det.
--
En man är ej olycklig,
fast usel till hälsan,
mången av välgjort verk.
Tamuel
2005-10-06 11:23:08 UTC
[...]
Jag har varit i Frankrike flera gånger också (dvs Paris) och fann att
det gick utmärkt med engelska på de flesta ställen. Ett undantag var
när vi nyanlända till staden utan karta och drabbade av stor strejk
tvingades ta svarttaxi. De kunde givetvis ingen engelska, även om de
kanske kunde det egentligen.

När vi skulle ut och roa oss på kvällen så frågae jag en ung
fransyska "Est-ce que vous connez un bon club?" så svarade hon "Would
you prefer English?" vilket inte minst den andre i sällskapet var
mycket tacksam över.

Det är klart att det är viss skillnad på landsbygden, men i större
städer är dina påståenden obsoleta.