Kattpromenad..
Jan-Inge Flucht
2003-11-04 17:11:07 UTC
Idag den 4 november 2003 bestämde jag mig för att gå och fiska...

Under många år har jag fantiserat om att ge mig ut på expeditioner
av olika slag. Det har varierat lite mellan åren, men fotvandring,
cykelturer eller t.o.m. långfärdssegling har intresserat mig när jag
dagdrömt..

Men som för de flesta andra så blir det aldrig annat än drömmar.
Skälen är de vanliga, familj, arbete och ekonomi gör att det inte
fungerar att sticka iväg dit näsan pekar i ett halvår. Även om man
sparat semester så låter det sig inte göra.

Men nu ska det bli av.

Jag ska knalla till Kiruna och fiska.

Just det... :)

Jag ska FOTVANDRA från Handen upp till Kiruna.

Och jag ska ta katten med mig… :)

Någon dag mellan 20 april och 1 maj 2004 bär det iväg.

Katten och jag ska tälta. Vägen vi ska vandra går via inlandsvägarna
och är 170-190 mil. Den kortaste vägen är ju med bil och då rör det
sig om cirka 145 mil. Men vi ska ta oss fram där det inte är så
mycket trafik så därför blir det den långa vägen.

Det enda jag behöver köpa är en cykelvagn för bagage. Ryggsäck
kommer jag att bära, och katten och lite annat får jag transportera
på vagnen..

~~
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
ron
2003-11-04 17:42:16 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
[...]
Dille är inte bra.....
Vissa ser rosa elefanter och andra ska ut och vandra 190 mil med en
katt!!!
Jan-Inge Flucht
2003-11-04 17:55:57 UTC
Post by ron
Dille är inte bra.....
Vissa ser rosa elefanter och andra ska ut och vandra 190 mil med
en katt!!!
Han lär ju få en och annan färsk öring.. :)

~~
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
ron
Du eller katten?
Jan-Inge Flucht
2003-11-04 20:35:09 UTC
jif>Han lär ju få en och annan färsk öring.. :)
Post by ron
Du eller katten?
Båda förhoppningsvis. Men jag tror att jag får fånga hans.. :)

~~
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
Gunilla Svensson
: hemsida http;//jif.net
Jan-Inge Flucht
2003-11-05 15:45:48 UTC
GS> Kommer han få springa lös?

Går det att genomföra så kommer han aldrig att få gå lös. Han kommer
vara försedd med sele oavsett om det blir promenad eller cykel. Och
nej, han kommer inte få traska själv... :)

~~
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
Gunilla Svensson
2003-11-05 15:52:49 UTC
Och hur roligt blir det för en katt att följa med på en sån sak om han inte
får röra på sig själv? Tänk dig själv att ständigt vara bunden.

/Nilla
: hemsida http;//jif.net
ron
2003-11-05 16:34:39 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
> [...]
vara försedd med sele oavsett om det blir promenad eller cykel. Och
nej, han kommer inte få traska själv... :)
Han kan ju lämna in katten och få den uppstoppad. Den blir lite mer
hanterbar då.
Sara
2003-11-05 18:45:01 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
> [...]
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
Han kan ju lämna in katten och få den uppstoppad. Den blir lite mer
Jepp, och placera honom på en bräda med hjul. Då kommer ju selen till
användning åxo.
Jan-Inge Flucht
2003-11-05 18:29:48 UTC
GS> Och hur roligt blir det för en katt att följa med på en sån sak
GS> om han inte får röra på sig själv? Tänk dig själv att ständigt
GS> vara bunden.

Nu vet jag inte om det i praktiken går att ha med katten. Och inte
heller tror jag att han skulle uttrycka någon uppfattning i frågan
om han hade förmågan att kommunicera verbalt. Jag inbillar mig dock
att han skulle tycka att det var jobbigt att "placeras" hos någon
han inte känner, i en miljö som är honom främmande.

Samt; att en utflykt av detta slag innebär en massa spännande saker,
lukter, ljud och annat stimulerande.

Men det är knappast huvudfrågan.

~~
: jinge (at) abc.se
: hemsida http;//jif.net
Lindholm
2003-11-08 18:36:23 UTC
Gör en kort "provrunda"med katten först och se hur han trivs.
Jan-Inge Flucht
2003-11-08 20:34:50 UTC
Post by Lindholm
Gör en kort "provrunda"med katten först och se hur han trivs.
Jag har gjort många provrundor med Måns. I somras fick han hänga med
i min ryggsäck.. :) Det passar bra när man är i närheten av bilar,
men ute i skogen vill han gärna hoppa ner på marken..

~~
: Dagbok: http://www.jif.net
: Mail: jinge (snabel-a) abc (punkt) se
kikki
2003-11-09 02:13:45 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
Post by Lindholm
[...]
Men varöfr så lšngt som Kiruna????

Jag tror att det kan gå bra för dig, eftersom du vant Måns en del. Däremot
kan du få problem då du kommer hem igen. Då vill han ut igen.

Sen bör han vara ID märkt i örat, utifall han slinker ur kopplet. Katter är
bra på det.

Annars så kan jag tala om, att det finns bra fiskevatten närmare än Kiruna,
nämligen Vilheminatrakten.
Karl-Erik Berg
: hemsida http;//jif.net
Jan-Inge Flucht
2003-11-09 13:59:07 UTC
KEB> Ta med en "bössa" av lämplig kaliber ifall brum-brum eller
KEB> stora stygga vargen dyker.

Sålde min sista 30-06 för nåt år sedan.. Så jag får väl nöja mig med
kniven.. :)

~~
Karl-Erik Berg
: hemsida http;//jif.net
Kurt Josefsson
2003-11-09 15:04:43 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
[...]
Jag ser fram mot denna "såpa".
Tag kontakt med kvällspressen, de är säkert intresserade. TV också.
Då sätter de säkert in Kristina uppe vid Lapplandsgränsen någonstans.
Jag tror ni skulle bli ett gulligt par!

Lycka till med planeringen!

Kurt
Jan-Inge Flucht
2003-11-09 16:04:52 UTC
KJ> Tag kontakt med kvällspressen, de är säkert intresserade.

Nja, nu blir det inte ngn promenad med kisse, inte ens promenad
kanske utan cykel. Knappast intressant för andra än de närmaste.

KJ> Då sätter de säkert in Kristina uppe vid
KJ> Lapplandsgränsen någonstans.
KJ> Jag tror ni skulle bli ett gulligt par!

Vem tusan är Kristina?

I den mån damer ska blandas in så vill jag nog gärna välja själv..

~~
Kurt Josefsson
2003-11-09 18:50:45 UTC
Kristina på "Farmen" !!!! :-))
Roland R
2003-11-09 21:02:32 UTC
On Sun, 09 Nov 2003 18:50:45 GMT, Kurt Josefsson managed to pollute
swnet.husdjur.katter,swnet.fritid.friluftsliv with no less than 18 lines.
Post by Kurt Josefsson
Kristina på "Farmen" !!!! :-))
Vilken farm?
--
/Roland R 2003-11-09 21:58:23

www.climateprediction.net
Jan-Inge Flucht
2003-11-10 00:42:10 UTC

KJ> Kristina på "Farmen" !!!! :-))

Hörrö, det var länge sedan min TV åkte ur huset. Och även om jag
haft en TV så skulle jag knappast sitta och glo på någon djävla
dockusåpa..

~~
Karl-Erik Berg
: hemsida http;//jif.net
Jan-Inge Flucht
2003-11-10 07:39:56 UTC
KEB> Insider tips. Samer och norrläningar kallar Stockholm för
KEB> "Fjollholm!. De är lite småsura för att alla inkomster från
KEB> malmfälten har "schabblats" bort.

:-)

Trots att jag är född och uppväxt i Vasastan så har jag rösträtt i
sametinget. Min farmor var nämligen samisk.. Dessutom har jag
tillbringat varje sommar norr om polcirkeln så jag kan nog ta vara
på mig.. :)

~~
Karl-Erik Berg
2003-11-10 20:14:53 UTC
Jag tycker de här jakttornen är mycket obehagliga.
Jan-Inge Flucht
2003-11-10 20:25:42 UTC
KEB> Jag tycker de här jakttornen är mycket obehagliga.

Jag får väl ta av mig hornen då jag cyklar förbi då..

~~
kikki
2003-11-12 22:53:04 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
KEB> Jag tycker de här jakttornen är mycket obehagliga.
Jag får väl ta av mig hornen då jag cyklar förbi då..
~~
: Dagbok: http://www.jif.net
: Mail: jinge (snabel-a) abc (punkt) se
Tidigare skrev du att du skulle fotvandra, nu skriver du cykla.

har du testat att cykla med Måns? Gå är nog kanske lättare.

Och är det verkligen så långt till Kiruna som 145 mil?.
Jan-Inge Flucht
2003-11-13 01:44:29 UTC
Post by kikki
Tidigare skrev du att du skulle fotvandra, nu skriver du cykla.
Du kan läsa !? Bra !
Post by kikki
Och är det verkligen så långt till Kiruna som 145 mil?.
Nja, allt är ju relativt.. :)

~~
Kurt Josefsson
Ni har väl hört den om skräddaren och tummetutten!
kikki
2003-11-13 13:35:33 UTC
Post by kikki
Och är det verkligen så långt till Kiruna som 145 mil?.
Nja, allt är ju relativt.. :)
~~
: Dagbok: http://www.jif.net
: Mail: jinge (snabel-a) abc (punkt) se
Läskunnig är jag oftast, men jag blev lite fundersam, då du helt plötsligt
ändrar en fotvandring till en cykeltur. Om jag har missat något;-)

Och du har nog snarare 100 mil till Kiruna, än 145 mil. Kan ju kännas lite
lättare att gå eller cykla då;-), speciellt om du ska ha en katt i
ryggsäcken..........Eller i koppel.

Du verkar inte ha bestämt dig än. Annars finns det bra kattpensionat runt
stockholm.
Jan-Inge Flucht
2003-11-13 14:11:20 UTC
Post by kikki
Och du har nog snarare 100 mil till Kiruna, än 145 mil.
Nej. Fågelvägen kanske. Men tyvärr kan man inte cykla på den.
Dessutom så kommer jag att färdas inlandsvägen. Och det blir
betydligt längre väg.

~~
kikki
2003-11-15 02:06:42 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
Post by kikki
[...]
OK, fel av oss båda.

125,87 mil från Handen till Kiruna. Och då är det inte fågelvägen.

Och du skriver med stora bokstäver FOTVANDRA.
Roland R
2003-11-15 02:45:38 UTC
On Sat, 15 Nov 2003 02:06:42 GMT, kikki managed to pollute
swnet.husdjur.katter,swnet.fritid.friluftsliv with no less than 21 lines.
Post by kikki
Post by Jan-Inge Flucht
Post by kikki
[...]
Beror väl på vilken väg han tar?
Om han nu skall, vilket jag tycker, passa på att prova alla vandringsleder
som finns efter vägen så kan det lätt bli över 150 mil
--
/Roland R 2003-11-15 03:39:04

www.climateprediction.net
Jan-Inge Flucht
2003-11-15 17:14:15 UTC
Post by kikki
125,87 mil från Handen till Kiruna. Och då är det inte
fågelvägen.
I min KAK bilatlas är det 129 mil mellan Stockholm och Kiruna.
Så tipset om 145 mil är nog rätt bra för min färdväg.

~~
kikki
2003-11-15 17:28:54 UTC
Post by Jan-Inge Flucht
Post by kikki
[...]
Jag kollade Gula sidorna och färdväg mellan Handen och Kiruna. Fick en bra
vägbeskrivning på köpet ;-). Fast det var mycket motorväg, och det funkar ju
inte, då du ska gå eller cykla.
Jan-Inge Flucht
2003-11-15 18:34:16 UTC
Fick en bra vägbeskrivning på köpet ;-). Fast det var mycket
motorväg, och det funkar ju inte, då du ska gå eller cykla.
Nej man cyklar inte gärna på motorväg. Och man kommer inte så långt
heller. Jag kommer att via Västerås dra mig mot Dalarna och
inlandsvägen upp. Kommer alltid att välja de minsta vägarna där det
går.

~~

Karl-Erik Berg
2003-11-10 06:59:59 UTC
På vissa ställen har de byggt jakttornen med skjutrikting mot viltet
över vägarna.
Passera dessa "jakttorn" under nattens mörka timmar.