Bästa silvertejpen?
Lars Johansson
2006-02-22 11:49:44 UTC
Vänner!

Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Henry
2006-02-22 12:01:02 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Skall du tejpa ihop din skrothög till "bil"?
Post by Lars Johansson
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
**/kent
2006-02-22 13:19:34 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Skall du tejpa din hamster?
Om du tror att Biltema har bra produkter av NÅGONTING, då är det illa
ställt med dej.. du har inte fattat deras affärsidé.

**/kent
Post by Lars Johansson
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
/Mr.X
2006-02-22 17:50:32 UTC
Post by **/kent
Post by Lars Johansson
[...]
Efter en stunds funderingar.....
Deras spolarvätska brukar fungera, men det är nog det enda jag kan komma på
faktiskt..

/Mr.X
Henrik Bengtsson
2006-02-22 18:16:36 UTC
Post by /Mr.X
Post by **/kent
Post by Lars Johansson
[...]
Köpte en burk blandade datorskruvar där för ett par så sen, de har faktiskt fungerat
helt utan anmärkning.
--
Henrik Bengtsson
---

"Skatteverket ger gärna mer info om personer."
-Henry Rouhivuori <news:***@4ax.com>
**/kent
2006-02-22 18:19:25 UTC
Post by Henrik Bengtsson
Post by /Mr.X
Post by **/kent
Post by Lars Johansson
[...]
Det var inte illa att deras M3 & M4 -skruvar höll måttet. Grattis Biltema.

**/kent
Ove
2006-02-22 18:40:32 UTC
Post by /Mr.X
Post by **/kent
Post by Lars Johansson
[...]
Biltemas lilla skruvdragare, artnr 17-053, för 139 spänn tycker jag var
ett kanonbra köp. Har för mig att jag köpte den på tips här i gruppen.

Men jag köpte också en plastmodell av en gammal guldfärgad Cadillac och
den gick knappt att sätta ihop. Delarna passade så illa att
fästpunkterna blev för små. Men kul var det ett tag :)

/Ove
Mysko
2006-02-22 22:14:20 UTC
Post by /Mr.X
Post by **/kent
Post by Lars Johansson
[...]
Är grymt imponerad av deras 129:- skruvdragare åxå. Funkar kanon, minst
lika bra som bosch motsvarighet varje fall. Å den kostar 400:-
Mysko
Roland R
2006-02-23 10:31:16 UTC
On 060222, Mysko went completely off-topic in
swnet.diverse,swnet.fordon.bilar,swnet.fritid.friluftsliv,swnet.fritid.segling
Post by Mysko
Är grymt imponerad av deras 129:- skruvdragare åxå. Funkar kanon, minst
lika bra som bosch motsvarighet varje fall. Å den kostar 400:-
Även om man ser till livslängd?
--
Vid eld skall man öl dricka,
på isen skridsko åka,
hemma skall man höst göda men hund i fäbod.
Mysko
2006-02-23 11:04:46 UTC
Post by Mysko
Är grymt imponerad av deras 129:- skruvdragare åxå. Funkar kanon, minst
lika bra som bosch motsvarighet varje fall. Å den kostar 400:-
Även om man ser till livslängd?
Ja det tror jag faktiskt. Jag använder min(a) i jobbet dagligen å dom
får gå tungt, dra grabber in i tegel osv, men även en del
elektronikskruvar. Å om livslängden är hälften av Bosch så kan jag ju
köpa 3 ändå. Dessutom följer det med mera bits med Biltemas maskin. Å
dom är av skaplig kvalitet.

Efter 6 månader så har jag nu fått offra mig å byta bits :)
Mysko
Putte
2006-02-23 12:39:21 UTC
Post by Roland R
[...]
Jo, jag har faktiskt hört av en elektriker som använde den att dom funkade
fint men nakdelen med dom är ju att laddningstiden är längre än på motsvarande
Boschmaskin, visserligen kan man köpa fler accar men om jag behövde en
maskin i jobbet så skulle jag nog satsa på Bosch-blå, den är väldigt bra och
exakt i momentet. Det är väl denhär du menar va?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=99286

/p
**/kent
2006-02-23 17:09:07 UTC
Post by Putte
Post by Roland R
[...]
Ni kan inte detta någon av er hör jag.. Hitachi är överlägsna borr/skruvdragare
i alla kategorier. DeWalt (fd Black Decker) kommer tätt efter.

Beträffande Bosch idag, så är det skit - dom var skapliga förr, under Makita-eran.

Hade en hantverkare kommit hem till mej med en BilTema skruvdragare, så hade jag
kört ut han - jag lovar.

Och Biltemas medhavda bits, tänker jag ens inte kommentera.

**/kent
Putte
2006-02-23 18:59:36 UTC
Post by **/kent
Post by Putte
Post by Roland R
[...]
Jag tror du underskattar Bosch och överskattar Dewalt. Hitachi har jag själv
inte använt så där har jag ingen åsikt, men frågan gällde ju egentligen Biltemas
prisvärdhet på skruvdragare. Håller med om att alla bits dom skickar med
budgetmaskiner är kass men där har faktiskt Biltema bra kvalitet på sina
reservbits.

/p
**/kent
2006-02-23 20:18:00 UTC
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Putte
[...]
Nej, det ligger ett företag vägg i vägg med mej, dom lagar handverktyg,
och firman går runt p.ga att Bosch är av usel kvalité idag,
själv har jag varit byggsvängen i många år.

Att du inte hört talas om Hitachi beror på att du är en djävla amatör.

**/kent
/p
Putte
2006-02-23 20:41:40 UTC
Post by **/kent
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Putte
[...]
Jag tänker inte komentera ditt påstående men med tanke på att du
nuförtiden gör ditt bästa för att kränga datorer så antar jag att du
inte var speciellt framgångsrik inom ditt förra yrke.

/p
Pierre
2006-02-23 19:20:20 UTC
Post by **/kent
Post by Putte
Post by Roland R
[...]
På en borrmaskin ska det stå Hilti. (Jag kände en gång en donna som
jobbade på Hilti. Hon bor i Yokohama!)
**/kent
2006-02-23 20:12:34 UTC
Post by Pierre
Post by **/kent
Post by Putte
Post by Mysko
[...]
Jodå, men Hilti är störst på slagborr & spikpistoler.

**/kent
Pierre
Borr som borr sa flickan.
**/kent
2006-02-23 20:18:47 UTC
Post by Pierre
Post by **/kent
Post by Pierre
Post by **/kent
[...]
Skruva mej i baken - sa hon..

**/kent
Pierre
Ska de va en sladdlös?
Putte
2006-02-23 20:18:23 UTC
Post by **/kent
Post by Pierre
Post by **/kent
Post by Putte
Post by Mysko
[...]
Körde en Hilti bilmaskin på ca:30 kg på ett betongfundament en gång,
en mycket trevlig maskin, nästan lika effektiv som dynamit, slagborren
dom gör är helt överlägsna.

/p
Mysko
2006-02-23 22:20:42 UTC
Post by Pierre
På en borrmaskin ska det stå Hilti. (Jag kände en gång en donna som
jobbade på Hilti. Hon bor i Yokohama!)
Hilti var bra förut, men nuförtiden har Milwakee (eller hur det stavas)
gått om å förbi. Bättre maskiner till billigare pris.
Mysko
Glenn
2006-02-24 19:45:11 UTC
+ On 23-Feb-06 18:09:07
Post by Putte
[...]
Har dom någonting som matchar Panasonics urgamla FY503 än ?

Jag har fortfarande inte hittat en skruvdragare som är i närheten lika
bra som den, jag använde en sån i arbetet för många år sedan och var bara
tvungen att skaffa en hem också tillslut, abstinensen blev för stor.

FY503 har väl f.ö OEM'ats av et antal andra tillverkare också..
Mysko
2006-02-23 22:18:55 UTC
Post by Putte
[...]
Nja det var den mindre varianten jag menade. Den här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=427&iItemId=92810

Mina (har ju en för stjärna å en för spårskruv) får slite tungt, helst
den med stjärna på å dom räcker för att byta 24 tv-uttag varje fall. Då
skrivar jag ju som sagt grabber in i tegel minst hälften av uttagen.
Mysko
**/kent
2006-02-23 22:35:10 UTC
Post by Mysko
Post by Putte
[...]
HAHAAHHAHAHAHAHA.. 4.8 Volt. Detta blir bara värre å värre.
Mysko.. det är inte ens leksaker. Fick du en blå brandbil som liten?

Sedan om du "skruvar i tegel" är ovessäntligt, då du ÄNDÅ kör skruven i en PLUGG,
men det låter ju häftigt? Mysko, du pratar som en tös.

**/kent
Mysko
2006-02-23 23:01:25 UTC
Post by **/kent
HAHAAHHAHAHAHAHA.. 4.8 Volt. Detta blir bara värre å värre.
Mysko.. det är inte ens leksaker. Fick du en blå brandbil som liten?
Nej det är mera än en leksak.
Post by **/kent
Sedan om du "skruvar i tegel" är ovessäntligt, då du ÄNDÅ kör skruven i en PLUGG,
men det låter ju häftigt? Mysko, du pratar som en tös.
Å nej det är inte i plugg jag skruvar då. Är bara i miljonbyggena jag
pluggar, för betong rår den inte på att skruva rätt in i.
Mysko
**/kent
2006-02-23 23:05:25 UTC
Post by Mysko
Post by **/kent
HAHAAHHAHAHAHAHA.. 4.8 Volt. Detta blir bara värre å värre.
Mysko.. det är inte ens leksaker. Fick du en blå brandbil som liten?
Nej det är mera än en leksak.
Visst.. Sätt en dildo på den..
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Okej.. du skruvar i tegel utan plugg. Detta förklarar ALLT.

**/kent
Mysko
2006-02-24 00:03:57 UTC
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
HAHAAHHAHAHAHAHA.. 4.8 Volt. Detta blir bara värre å värre.
Mysko.. det är inte ens leksaker. Fick du en blå brandbil som liten?
Nej det är mera än en leksak.
Visst.. Sätt en dildo på den..
Behövs inte frun nöjer sig med riktig vara.
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Bara för att du är svag å inte klarar av att pressa på det som behövs i
tegel....
Mysko
**/kent
2006-02-24 09:11:27 UTC
Post by Mysko
Post by **/kent
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Mysko.. du blandar ihop materialen med leka (-sten) kanske?

**/kent
Mysko
2006-02-24 12:10:16 UTC
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Nej, helt allvarligt så skruvar man utan problem i tegel utan plugg med
en bra skruv. Testa själv, det funkar med mejsel åxå, men en liten skruv
dragare är att föredra.
Mysko
**/kent
2006-02-24 16:13:05 UTC
Post by Mysko
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Men sluta nu.. jag kan dra i en skruv i en komposthög med kodynga,
och den lär också sitta..

men du får skilja på fäste å fäste.. BASTA!

**/kent
Mysko
2006-02-24 17:17:54 UTC
Post by **/kent
Men sluta nu.. jag kan dra i en skruv i en komposthög med kodynga,
och den lär också sitta..
men du får skilja på fäste å fäste.. BASTA!
Men kolla själv hur fan det ser ut när dom pluggat i tegel å puts, det
sitter ju inte fast. Men det gör det om man skruvar direkt!
Mysko
Putte
2006-02-24 07:06:31 UTC
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Och du har varit i byggsvängen kent?? Aldrig hört talas om skruv
i tegel förut, Sen finns det ju klippspik också men det kanske du
heller aldrig hört talas om.

/p
**/kent
2006-02-24 09:10:09 UTC
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
???

"Klippspik Används för spikning av syllar, karmar, reglar etc.
i lättbetong, Leca m.m."

http://www.byggweb.se/ftg_index.asp?dest=2&ftgid=5666&prod_descid=77

Sedan läser du denna:
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=100
Putte
2006-02-24 09:46:31 UTC
Post by **/kent
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Mysko
Post by **/kent
[...]
Och tegel, även putsad tegel går fint. Har gjort det själv i ett badrum på
reglarna som satt i skorstensstocken, gips på samt kakel, 5år sedan, sitter än :)
Post by **/kent
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=100
Den där artickeln är för amatörer, har gipsat en teglad vägg utan reglar med
enbart skruv och konstruktionslim, prova att skruva i tegel får du se, fungerar
utmärkt om belastningen inte är för stor och rätt skruv används.

/p
Lisa Knapp
2006-02-24 10:17:21 UTC
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Putte
Post by **/kent
Post by **/kent
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=100
Den där artickeln är för amatörer,
Du är ju en amatör, tro fan han postar den länken.
Ska det inte vara vackert väder också samt happy hour en fredag.
Putte
2006-02-24 10:47:59 UTC
Post by Lisa Knapp
Post by Putte
Post by **/kent
Post by Putte
Post by **/kent
Post by **/kent
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=100
Den där artickeln är för amatörer,
Du är ju en amatör, tro fan han postar den länken.
Klart jag är, har inte påstått annat, däremot säger det mer om den
som refererar till en sån länk. Vem är du själv då Lisa?

/p
Putte
2006-02-24 07:00:17 UTC
Post by Mysko
Post by Putte
[...]
Jasså en såndär, lite leksakskänsla över domdär tycker jag, sen är det
ju inget varv i dom heller. Skruvar du verkligen i betong med dendär,
2,8Nm är inte mycket om man jämför med ca:60Nm på en bra 12 voltare.
Kanske är såndär lättbetong du borrar i, då räcker ju en skruvmejsel.

/p
Lisa Knapp
Varför skruvar ni i betong? Är ni förortsbarn?
Mysko
2006-02-24 12:16:10 UTC
Post by Lisa Knapp
Varför skruvar ni i betong? Är ni förortsbarn?
Nej, men det finns folk som bor där å vill ha 3 hål i väggen.
Mysko
Lisa Knapp
2006-02-24 13:48:11 UTC
Jordade uttag?
Mysko
2006-02-24 14:20:39 UTC
Post by Lisa Knapp
Post by Mysko
Post by Lisa Knapp
Varför skruvar ni i betong? Är ni förortsbarn?
Nej, men det finns folk som bor där å vill ha 3 hål i väggen.
Jordade uttag?
nej
Mysko
Lisa Knapp
Två utåtgående och en ingående eller tvärtom?
Henry
Jag bor i ett C** H** hus....
Lisa Knapp
Men förstör inte nu :)
Mysko
2006-02-24 17:18:38 UTC
Post by Lisa Knapp
Post by Henry
Post by Lisa Knapp
Post by Lisa Knapp
Post by Mysko
Post by Lisa Knapp
[...]
Det är 3 hål på locket å det är U*C hus....
Mysko
Mysko
2006-02-24 12:15:37 UTC
Post by Putte
Post by Mysko
[...]
Nja dom är tunga å fina. 300rpm gör den ju varje fall. Jag skruvar i
pluggad betong å utan plugg i tegel. Men det är ju som sagt TV-jack jag
byter så det är mest småskruv, men man sätter ju fast ramen med minst 2
skruvar i allt från betong till gips å allt däremellan.

Jag _skruvar_ med den inte borrar. Till det har jag en slagborrmaskin.
En 12v blir för stor att ha med sig för att bara skruva med. Blir för
trångt att komma åt med, dessutom vill jag ha fram/back på ett enkelt
sätt å en tvåvägs tryckknapp är det enklaste tycker jag.
Mysko
Putte
2006-02-24 13:31:35 UTC
Post by Putte
Post by Mysko
[...]
Verkar passa dina behov bra mao. och billig är den ju också.

/p
Lars Johansson
2006-02-27 22:47:28 UTC
Halloj!
"**/kent" <***@xxx.se> skrev i meddelandet news:***@4ax.com...

| Skall du tejpa din hamster?

Det heter inte "tejpa"...

"A man can't just sit around."
Lars Johansson - duktig på att ducta

On the turntable:
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Lisa Knapp
2006-02-27 23:49:53 UTC
Post by Lars Johansson
Halloj!

| Skall du tejpa din hamster?
Det heter inte "tejpa"...
Vad heter det då?
J & P
2006-02-28 00:34:24 UTC
Post by Lisa Knapp
Post by Lars Johansson
Halloj!

| Skall du tejpa din hamster?
Det heter inte "tejpa"...
Vad heter det då?
gaffa
Lisa Knapp
2006-02-28 01:11:27 UTC
Post by Lisa Knapp
Post by Lars Johansson
Halloj!

| Skall du tejpa din hamster?
Det heter inte "tejpa"...
Vad heter det då?
gaffa
:)
Putte
2006-02-22 13:22:04 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Nej för fan, biltemas är inge bra, kunde inte ens tejpa igen käften på
kärringen med den.

/p
Pierre
2006-02-23 19:22:13 UTC
Post by Putte
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Nej för fan, biltemas är inge bra, kunde inte ens tejpa igen käften på
kärringen med den.
Skyll inte på tejpen när du saknar musklerna. Skyll inte heller på
tejpen att du inte är karl nog att få henne tyst. Uppenbarligen vet
hon inte vad hon ska använda munnen till...
Roland R
2006-02-22 16:49:23 UTC
On 060222, Lars Johansson went completely off-topic in
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Vet inte, men Biltemas är usel.
--
Medelmåttigt klok var man skall vara,
aldrig vara alltför klok,
som väl veta mycket.
maria
2006-02-22 19:47:07 UTC
Vem ska du kidnappa nu då?
Lars Johansson
2006-02-27 22:48:55 UTC
Halloj!
"maria" <***@mail.com> skrev i meddelandet news:***@news1.telia.com...

| Vem ska du kidnappa nu då?

Jag skall ut på äventyr i det fria...

"A man can't just sit around."
Lars Johansson - har alltid med mig silvertejp & GPS

On the turntable:
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Anders Carlsson
2006-02-27 23:00:13 UTC
Post by Lars Johansson
Post by maria
Post by Lars Johansson
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Vem ska du kidnappa nu då?
Jag skall ut på äventyr i det fria...
Av en händelse har Netto extrapris på diverse tejper den här veckan.
Jag vet däremot inte om de är bra; jag köpte ingen tejp där när jag
handlade tidigare idag.
Anders Carlsson
Lars Johansson
2006-02-28 21:59:53 UTC
Halloj!
"Anders Carlsson" <***@sfks.se> skrev i meddelandet news:***@sfks.se...

| Av en händelse har Netto extrapris på diverse tejper den här veckan.
| Jag vet däremot inte om de är bra; jag köpte ingen tejp där när jag
| handlade tidigare idag.

Någonting säger mig att det inte är speciellt
många Netto-mojänger ombord på rymdfärjan...

Säga vad man vill om Netto, men jag skulle
aldrig komma på idén att köpa nåŽgon mojäng
där.

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Diana Krall
Roland R
2006-03-01 19:48:26 UTC
On 060228, Lars Johansson went completely off-topic in
swnet.diverse,swnet.fordon.bilar,swnet.fritid.friluftsliv,swnet.fritid.segling
Post by Lars Johansson
Halloj!

> [...]
Någonting säger mig att det inte är speciellt
många Netto-mojänger ombord på rymdfärjan...
Säga vad man vill om Netto, men jag skulle
aldrig komma på idén att köpa nå´gon mojäng
där.
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
Diana Krall
Säg inte det, staten brukar köpa det som är billigast.
--
En man är ej olycklig,
fast usel till hälsan,
mången av välgjort verk.
lafayette
2006-02-23 17:39:33 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Det du söker är väl "Duct tape" eller "Gaffatejp", och kvaliteten
varierar.......jag tycker att 3M's variant fungerar bäst. Men den är
förstås riktigt dyr. Det jag tycker är riktigt bra med 3M's är att den
går att ta bort utan att den lämnar en massa kladdiga spår, även efter
att den suttit på plats några månader.

Sök på Google efter "Duct tape" så finner du lätt några entusiast-sidor
där både historok och olika tillverkares varianter beskrivs.

/lafayette
Lars Johansson
2006-02-28 21:55:15 UTC
Halloj!
"lafayette" <***@lindstroem.pp.se> skrev i meddelandet news:prmLf.45948$***@newsb.telia.net...

> [...]
|
| Sök på Google efter "Duct tape" så finner du lätt några entusiast-sidor
| där både historok och olika tillverkares varianter beskrivs.

Tackar! Tydligen har silvertejp räddat en Apollo-färd:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape#Many_uses>

Det är "Duct tape" och inte "Gaffatejp" jag är ute efter,
verkar det som. Frågan är bara var man köper den bästa...

"A man can't just sit around."
Lars Johansson

On the turntable:
Diana Krall
Anders Broman
2006-02-23 18:10:17 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
"A man can't just sit around."
Lars Johansson
Lars Demian: Elvis & Jesus & Jag
Om du menar aluminium tape, så kan jag säga detta om biltemas;
Den är mycket tunnare än de flesta andra, men klistret fäster generellt
bättre.
Det innebär att den är mer ömtålig och brister lättare, men den är mer
formbar och lättare att släta ut så att den sitter tajt. Det beror alltså på
vad du tänkt dig för användningsområde om den är bättre eller sämre......
/Broman
Pierre
2006-02-23 19:22:58 UTC
Post by Lars Johansson
Vänner!
Bästa silvertejpen -- vilka har den? Biltema?
Testa Red Hat.